Black Friday in Nederland

Het is Black Friday vandaag, je kunt er bijna niet omheen. Het wordt groots aangekondigd via advertenties en reclamefolders. Winkeliers  openen met de feestmaand december voor de deur het koopjesjachtseizoen.

Volgens onderzoeksbureau Motivaction haken steeds meer winkels, bedrijven en consumenten aan bij het koopcircus. Rotterdam pakt het groots aan en lokt samen met winkelbedrijven, hotels en musea een weekend lang consumenten naar de Koopgoot.

Fantasieprijzen

Maar er is ook kritiek op het evenement. Zo waarschuwt de Consumentenbond voor nep-aanbiedingen. “Er zullen er best goede bij zitten, maar er zijn ook fantasieprijzen. Bijvoorbeeld een product met een vanaf-prijs dat nooit voor dat bedrag verkocht is.”

Een op de vijf Nederlanders weet inmiddels wat Black Friday inhoudt, zegt Motivaction. Een op de drie millennials, mensen geboren tussen 1980 en 2000, zegt op koopjesjacht te gaan, dubbel zoveel als vorig jaar.Black Friday leidt tot een soort zwaan-kleef-aan-effect. De grotere warenhuizen en elektronicaketens leven op bij dit soort evenementen, de kleinere ketens en losse winkels haken aan, maar ook anderen zoals autodealers ruiken hun kans en proberen een graantje mee te pikken van de koopwoede.

Zwart

Black Friday, de dag na Thanksgiving, is van origine Amerikaans. De Amerikanen gaan op die vrije vrijdag alvast massaal shoppen voor de Kerst, aangejaagd en verleid door superkortingen en superaanbiedingen. Een soort Prijzencircus en Drie Dwaze Dagen ineen. Het gevolg: een enorme drukte, met lange rijen voor de deur en in de winkels veel geduw en getrek.