Streekvoedsel is lekker, hip en duurzaam
Lochem – Streekvoedsel is lekker, hip en duurzaam. Dat vinden in elk geval de gemeenten Bronckhorst, Lochem en Zutphen, de Vereniging Streekproducten Achterhoek en Liemers, Versboerderij Daalwiek,Binnenstadsmanagement Zutphen en Stichting Zutphen Promotie. Samen maken zij werk van een korte voedselketen in de Achterhoek. Dit is een nieuwe, korte keten tussen lokale producenten en retail, horeca en recreatie om producten uit de Achterhoek aan de consument te kunnen bieden.
Alle partijen tekenden op 7 maart een samenwerkingsovereenkomst in het mooi gelegen restaurant de Keuken van Hackfort in Vorden. Daar bleek al meteen dat er behoefte is aan dit initiatief. Eigenaar Boudewijn de Bakker vertelt: “We hebben bewust gekozen voor zoveel mogelijk streekproducten, maar ik ben veel tijd kwijt aan het ophalen van de streekproducten bij de verschillende boeren. Het zou fijn zijn als ik de producten centraal kan bestellen en laten bezorgen”.
Ook vanuit duurzaamheid en leefbaarheid is er de wens om de afzet van streekproducten te vergroten. Wethouder Trix van der Linden (Lochem): ”We hebben al twee voedseltuinen in onze gemeente waar mensen hun groenten kunnen halen. Dit zijn mooie initiatieven. Door een grootschaliger en bedrijfsmatiger aanpak in een keten, maken we de lokale economie groener en duurzamer”. Wethouder Coby Pennings (Zutphen) vult aan: “Als dochter van een kweker vond ik het altijd al “not-done” om in de winter aardbeien te eten. We moeten weer vaker seizoensproducten uit de eigen streek eten, daar wordt iedereen beter van”. Wethouder Jan Engels (Bronckhorst) is het hier roerend mee eens. Streekproducten zijn volgens hem bovendien betaalbaar als alle tussenstappen uit de keten verdwijnen en de boer dus rechtstreeks aan de horeca of consument levert. “De boer krijgt dan ook een eerlijke prijs voor zijn product”.
De Twentse Streekproducten Organisatie(TSO) was ook aanwezig bij de bijeenkomst op 7 maart. Zij leveren al enkele jaren rechtstreeks van boer aan horeca. Andra Westerhoff: “De TSO bestaat uit achtentwintig producenten en werken samen met ongeveer veertig horeca gelegenheden. Dit doen we inmiddels met twee koelwagens”. Edgar de Poel: “Streekproducten vertellen een verhaal dat hoort bij dit coulisselandschap. Dat maakt onze streek aantrekkelijk voor toeristen.Van de samenwerking binnen TSO wordt iedereen beter”.
De betrokken partijen krijgen in de zoektocht ondersteuning van de Europese Unie en de provincie Gelderland en van Marijn Struik, van Happyland.