Ook in 2020 World Press Photo in Zutphen
Zutphen – World Press Photo lijkt niet meer weg te denken uit Zutphen. Bijna 10.000 mensen bezoeken jaarlijks de fototentoonstelling in de Walburgiskerk. Elk jaar bevat deze tentoonstelling de beste journalistieke en documentaire fotografie wereldwijd van het afgelopen jaar. De organisatie is dan ook verheugd te kunnen melden dat ook dit jaar de tentoonstelling Zutphen zal aan doen: van 10 juli tot en met 2 augustus.
Deze internationale top heeft een vaste plek verworven in Zutphen. De organiserende stichting Zutphen: Doen! spant zich dan ook in om de tentoonstelling ook in 2020 weer naar Zutphen te halen. Gesprekken lopen nog, maar een aantal vaste sponsors heeft zijn medewerking al weer toegezegd. Dat gaf de organisatie voldoende vertrouwen om de tentoonstelling vast te leggen voor dit jaar.
Uitgekiende periode
De periode wordt elk jaar zorgvuldig gekozen. De internationale tentoonstellingencyclus start elk jaar in Amsterdam, waar ook de prijsuitreiking is. Zutphen is meteen daarna aan de beurt, midden in de zomer. Door net voor het begin van de schoolvakanties te openen, hebben scholen nog de gelegenheid met klassen aandacht te besteden aan World Press Photo en een bezoek te plannen. Tegelijkertijd trekt de tentoonstelling veel toeristen naar de stad. De ervaring leert dat zij dit bezoek combineren met winkelen, lekker eten en andere activiteiten zoals een stadswandeling of een tocht met de fluisterboot.
Steun
Om de tentoonstelling jaarlijks tot een succes te maken is steun nodig van sponsors en vrijwilligers. De organisatie ligt in handen van stichting Zutphen: Doen! Na vijf jaar treden in dit bestuur wijzigingen op: voorzitter Peter Meulenbroek, Hans van Geffen en Fiona de Heus zijn per 31 december teruggetreden als bestuurslid. Patrick van Gemert en Arjen Woudenberg zetten het samen voort. Zij zoeken daarvoor een nog nauwere samenwerking met Zutphen Promotie en de Musea Zutphen. Scheidend voorzitter Peter Meulenbroek: “Vijf jaar vind ik een mooie periode. Ik heb al die jaren ontzettend genoten: we hebben met elkaar een prachtig evenement neergezet dat omarmd is door Zutphen. Kijk alleen maar naar alle activiteiten die erop aanhaken. Fantastisch. Het zal me nog wel moeite kosten het los te laten, maar ik heb het volste vertrouwen in Patrick en Arjen en in Fiona, die aangegeven heeft op de achtergrond beschikbaar te blijven voor ondersteuning in de communicatie. Bovendien staan ze er niet alleen voor: een grote groep gastvrouwen en –mannen is al vanaf het eerste jaar betrokken bij de organisatie. Zij maken de bezoekers wegwijs, bemensen de kassa en helpen met allerhande hand-en-spandiensten, zoals de verspreiding van flyers en folders.”
Partnership
Steun komt ook van de sponsors. Sponsoring is nodig voor onder andere de huur van de tentoonstelling, de locatie, aanpalende activiteiten zoals lezingen en alle pr. „We krijgen tot nu toe steeds veel steun van het bedrijfsleven en ook nu worden we enthousiast ontvangen bij onze sponsors. Een aantal heeft al toegezegd ook dit jaar hun naam aan de tentoonstelling te willen verbinden”, zegt bestuurslid Patrick van Gemert. „We zoeken steeds ook naar een manier om de sponsors zoveel mogelijk te betrekken bij het evenement. We willen niet onze hand ophouden, we willen een partnership aangaan en we stimuleren de partners het evenement ook zelf te benutten voor hun relatiemanagement. Zij kunnen bijvoorbeeld een avond in de tentoonstelling organiseren voor hun relaties.”
https://www.zutphendoen.nl/
Fotobijschrift:
World Press Photo Zutphen 2019 is georganiseerd door de stichting Zutphen: Doen! en werd mede mogelijk dankzij de VIP-sponsors Print2Pack, SOBZ/InZutphen, Achterhoek Nieuws, Albert Heijn XL, Rabobank en 1-Alert Flexgroup, en de sponsors Arriva bus- en treinvervoer, Bonsen Reuling accountants-belastingadviseurs, Crystal Park New Media, Dijkman Bouw BV, Hampshire Hotels, Spar City Zutphen en Thoma Post makelaars en een subsidie van de gemeente Zutphen.