Sterke groei alcoholvrij bier in dalende biermarkt
Den Haag – De verkoop van alcoholvrij bier is 8,5% gestegen in 2020. Dit houdt in dat nu 1 op de 14 bieren die gedronken wordt alcoholvrij is. De stijging is hiermee zelfs groter dan in 2019 toen we nog nooit van COVID-19 gehoord hadden. Dit is een klein lichtpuntje voor de brouwers in een jaar waarin de totale verkoop van bier met 14% daalde. De verkoop van alcoholvrij bier steeg ondanks dat de horeca een groot gedeelte van 2020 gesloten was.
De stijging komt dan ook volledig voort uit het feit dat de consument vaker thuis geniet van een alcoholvrij bier.
Lucie Wigboldus van de Vereniging Nederlandse Brouwers vindt dit een mooie opsteker voor de brouwers: “Steeds meer mensen ontdekken dat alcoholvrij bier ook een fijne drank is om gezellige en verantwoorde momenten mee te beleven. Zelfs als door de COVID-maatregelen dit alleen in kleine groepjes kan. Daar zijn we natuurlijk heel tevreden over. Onze brouwers maken bier om mensen te laten genieten en fijne momenten te bezorgen. Dit kan met, maar zeker ook zonder alcohol.”
Ontwikkeling alcoholvrij bier zet door
Er is het afgelopen jaar door de brouwers veel energie gestoken in de ontwikkeling van alcoholvrij bier. In 2020 zijn er nog meer varianten alcoholvrij bier bijgekomen, zodat de consument meer keuze heeft. De toename in alcoholvrijbier wordt voor een groot deel veroorzaakt door de stijging van alcoholvrij speciaalbier. De verkoop daarvan steeg met 65,9%.
Ontwikkeling alcoholvrij bier zet door
De stijging past ook goed bij de afspraken die zijn gemaakt in het Nationaal Preventieakkoord met als doel het terugdringen van het problematisch alcoholgebruik. De brouwers hebben volop ingezet op de promotie van alcoholvrij bier. Zo is inmiddels 63% van de reclameborden voor alcoholhoudend bier langs amateursportvelden vervangen door reclameborden voor alcoholvrij bier. Daarnaast is er met studentenverenigingen samengewerkt om alcoholvrij bier te promoten en te zorgen dat alcoholvrij bier bij meer verenigingen standaard beschikbaar is. Hierdoor heeft nu twee op de drie verenigingen alcoholvrij bier in het standaardassortiment. En tijdens de introductieweek is er een campagne gevoerd om alcoholvrij bier onder de aandacht te brengen onder aankomende studenten in Amsterdam, Delft, Enschede, Utrecht en Wageningen. Ook vanuit de overheid wordt verantwoord genieten gestimuleerd. Onlangs is de Dranquilo-campagne gestart waarin wordt opgeroepen om af en toe even dranquilo te doen. Het is dan fijn dat mensen dan kunnen kiezen uit smaakvolle alcoholvrije varianten”.
Lucie Wigboldus: “Het wordt voor de consument steeds leuker en gemakkelijker om in de categorie alcoholvrij heerlijke bieren te proeven. Dit sluit aan bij zowel de trend van het steeds verantwoorder omgaan met alcohol, als de stijgende populariteit van speciaalbier.”